Filmen ”Come and See” från 1985, regisserad av den sovjetiske filmskaparen Elem Klimov, är en av de mest gripande och obevekliga skildringarna av andra världskriget som någonsin gjorts. Den berättar historien om den unga pojken Florya som dras in i det brutala kriget och får uppleva den ofattbara skräcken under den nazistiska invasionen av Sovjetunionen. Filmen har blivit hyllad för sin råa realism och känslomässiga intensitet, och den sticker ut som en av de mest kraftfulla antikrigsfilmerna i filmhistorien.
En brutal skildring av krigets fasor
”Come and See” är långt ifrån den traditionella krigsfilmen. Istället för att romantisera krig eller fokusera på heroiska bedrifter, lägger filmen sin tyngdpunkt på det djupa mänskliga lidandet som konflikten orsakar. Genom Floryas ögon blir tittaren vittne till massakrer, förstörelse och den fullständiga nedbrytningen av oskuld. Klimov använder drömlika, surrealistiska bilder som förstärker krigets vansinne och förvirring, vilket skapar en intensiv känsla av klaustrofobi och hopplöshet.
Scener som visar den nazistiska ockupationens brutalitet, särskilt i Vitryssland, där miljontals människor miste livet, är både skrämmande och outhärdliga. Klimov undviker att använda överflödigt blod eller grafiska bilder för att chockera publiken, men han lyckas ändå förmedla våldets obegripliga brutalitet genom kraftfull regi och starka visuella element.
Floryas förvandling från oskuld till trauma
En av de mest fascinerande aspekterna av ”Come and See” är den emotionella och fysiska förvandlingen hos huvudpersonen Florya, spelad av Aleksei Kravchenko. I början av filmen ser vi honom som en naiv och optimistisk pojke som är fast besluten att gå med i de sovjetiska partisanstyrkorna. Men allteftersom krigets skräck intensifieras, och han konfronteras med död och förintelse, förändras hans ansikte och beteende till det oigenkännliga.
Floryas resa är en metafor för förlorad oskuld och för de outhärdliga trauman som människor, särskilt barn, tvingas genomgå i krig. Kravchenkos skådespelarprestation är både hjärtskärande och fängslande. Hans tysta, förtvivlade blickar talar mer än ord, och vi ser honom långsamt brytas ner av det han bevittnar. Slutscenerna, där han konfronteras med sitt eget hat och ilska, förstärker den psykologiska komplexiteten i hans karaktärsutveckling.
En filmisk mästerklass i regi och foto
Elem Klimovs regi och Aleksei Rodionovs fotografi spelar en avgörande roll i att skapa den intensiva atmosfären i ”Come and See”. Filmen är filmad med handhållen kamera, vilket ger en känsla av omedelbarhet och autenticitet. Detta hjälper tittaren att känna sig närvarande i krigets kaos och de hemska händelserna. Många scener har en nästan dokumentär känsla, vilket gör dem ännu mer skrämmande.
Ljuddesignen är också en viktig komponent i filmens framgång. Den monotona surrande tonen som ofta återkommer förstärker känslan av desorientering och panik. Klimov skapar en symbios mellan bild och ljud som fördjupar tittarens engagemang och skapar en nästan outhärdlig spänning.
”Come and See” är en djupt känslomässig upplevelse som lämnar ett bestående intryck på alla som ser den. Genom att fokusera på den mänskliga kostnaden av krig, särskilt för de oskyldiga och försvarslösa, påminner filmen oss om krigets ofattbara grymhet. Med sin obevekliga realism, psykologiska djup och filmiska briljans är ”Come and See” en film som inte bara speglar historien, utan även utforskar krigets mest mörka och oförsonliga sidor. Det är en film som alla borde se, men som ingen någonsin vill uppleva igen.
Rollista för Come and See
- Aleksey Kravchenko – Flyora Gayshun (as A. Kravchenko)
- Olga Mironova – Glasha (as O. Mironova)
- Liubomiras Laucevicius – Kosach (as L. Lautsyavichius)
- Vladas Bagdonas – Rubezh (as V. Bagdonas)
- Jüri Lumiste – Obersturmführer (as J. Lumiste)
- Viktors Lorencs – Sturmbannführer (as V. Lorents)
- Kazimir Rabetsky – Village Headman (as K. Rabetsky)
- Evgeniy Tilicheev – Gezhel (as E. Tilicheev)
- Aleksandr Berda – Chief of Staff of the Partisan Detachment (as A. Berda)
- G. Velts – German
- V. Vasilyev – German
- Igor Gnevashev – Yankel (as I. Gnevashev)
- Vasiliy Domrachyov – Little Policeman (as V. Domrachev)
- G. Yelkin – Kid
- Evgeniy Kryzhanovskiy – Partisan with glasses (as E. Kryzhanovsky)
- N. Lisichenok
- Viktor Manaev – Partisan (as V. Manaev)
- Takhir Matyullin – Elderly partisan (as T. Matiulin)
- Pyotr Merkurev – Partisan (as P. Merkur’yev)
- Valentin Mishatkin – Policeman (as V. Mishatkin)
- Gennadiy Matytsky – Villager (as G. Matytsky)
- Yevgeniya Polyakova – (as E. Polyakova)
- Anatoly Slivnikov – Partisan disguised as a German soldier (as A. Slivnikov)
- Georgiy Strokov – Policeman (as G. Strokov)
- Tatyana Shestakova – Flyora’s Mother (as T. Shestakova)
- Oleg Shapko – Partisan (as O. Shapko)
- Adolf Hitler – Self (archive footage)
- Igor Bezyayev – Partisan (uncredited)
- Nina Evdokimova – Mother (uncredited)
- Valery Kravchenko – Kosach (voice) (uncredited)
- Yakov Ovchukov-Suvorov – German with a tambourine (uncredited)
- Aleksandra Ravenskikh – German Woman in the Car (uncredited)
- Aleksandr Solopov – Part-bit (uncredited)
- Svetlana Zelenkovskaya – Part-bit (uncredited)